.

Endorfiner

Publicerad 2011-05-04 13:28:04 i Allmänt,

Hormonet påverkar vår vilja att sova, äta och dricka. Endorfin utsöndras bland annat vid skratt, stress, motion. En studie har visat effekten av endorfin, mätt i milligram morfin injicerat intravenöst, att 45 minuter högintensiv löpning gav samma effekt mätt i smärthämning vid termisk provokation, som vid injicering av 10 mg morfin.

Skulle vilja spara lite sånt här på burk!

Igår sur och tvär och irriterad när mitt träningspass på lunchen inte blev av. Tog istället en kort springtur på lunchen idag istället och vips, känner jag mig lite mer hanterbar och på bra humör.


Vilken härlig självläkande medicin för humöret!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

ullangullan

Välkommen till min blogg om ditt och datt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela