.

Odör...

Publicerad 2008-04-08 19:24:47 i Allmänt,

Jag tror nog att jag har ett rätt så bra luktsinne.

Min kollega tjatar på mig att jag skall måste tala om för henne om hon skulle börja lukta illa. Hon kör just nu med Extra Vaganza och äter bara soppor och rasar därmed i vikt. Det som händer är att man börjar lukta lite illa, eftersom man rensar ur kroppen en massa slagprodukter etc.

Nåja, hittills har jag inte en enda gång känt att hon luktar illa. Vilket är rätt befriande med tanke på att vi delar rum. Hennes dotter däremot brukar lite "snällt" väsa: "Mamma andas med näsan är du snäll!!!".


Idag har jag dock ett OTROLIGT luktsinne. Vi har en äldre man i våra lokaler på besök idag.

Han däremot luktar.

Jag önskar att jag kunde känna att det vara lika högt i tak som mellan min kollega om mig och att jag bara kunde gå fram till honom och säga: gå hem och tvätta dig!

Men så kan man bara göra mot väldigt nära kollegor. Tyvärr

Luktsinnet är det sinne som göra att vi kan känna olika lukter, odörer och dofter. De sinnesceller som registrerar doftmolekylerna sitter samlade i ett litet organ högst upp i nästaket, area olfactoria.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

ullangullan

Välkommen till min blogg om ditt och datt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela